MENU
Stacja Mieroszów, widok w stronę Unisławia Śląskiego. na zdjęciu widoczna oryginalna przedwojenna bramka trakcyjna, która została zlikwidowana w czerwcu 2005 roku.

Dodał: AndrzejD° - Data: 2020-05-11 20:30:06 - Odsłon: 1421
25 września 2000

Aparat: Canon CanoScan LiDE 700F  


Stacja na wys. 500 m npm., w km 28,034 linii Wałbrzych Szczawienko - Granica Państwa (linia nr 291 wg instrukcji D-29) lub w km 95 linii Wrocław Główny (Mieroszów - Meziměstí) - Jelenia Góra (tabela 240 wg SRJP). Wg niemieckiego kilometrarza stacja znajdowała się w km 94,04 od Wrocławia Świebodzkiego. Stacja Mieroszów była stacją graniczną - linia biegnie dalej do czeskiego Meziměstí i dalej do Broumova i Náchodu/Chocně n/Orlicou. Do 1945 r. stacja nosiła nazwę Friedland i nie była stacją graniczną - było nią Meziměstí. W Mieroszowie natomiast dzielono składy pasażerskie. Po II wojnie światowej stacja nazywała się tymczasowo Mirowsk (chociaż samo miasto otrzymało w 1945 r. nazwę Frydlant). Linię kolejową przez Mieroszów (Wałbrzych Szczawienko - Biały Kamień - Kuźnice Świdnickie - Mieroszów - Meziměstí) uruchomiono 15 maja 1877 roku dla potrzeb ekspedycji wałbrzyskiego węgla. Wtedy też powstała stacja na wschodnim obrzeżu miasta. Linia kolejowa przez Mieroszów, jako boczna odnoga Śląskiej Kolei Górskiej została zelektryfikowana jako pierwsza na Śląsku w 1914 roku. Planowe kursy pasażerskie elektrycznymi zestawami trakcyjnymi uruchomiono z początkiem 1915 roku. Po II wojnie światowej zdemontowano infrastrukturę elektryczną i nie została ona już odtworzona. Na stacji przez kilkadziesiąt lat o dawnej historii techniki świadczyły ocalałe bramki trakcyjne i kilka masztów między którymi rozpięta była sieć przewodów. Maszty te ostatecznie zezłomowano w czerwcu 2005 roku. Linia przez Mieroszów miała charakter lokalny z ciekawym epizodem na początku lat 90-tych, gdzie krótko ruch pasażerski na stacji i do Wałbrzycha Miasto obsługiwały czeskie wagony motorowe. W latach 1995-2002 kursował pociąg relacji Wrocław Główny - Praga, natomiast od 1 kwietnia 2004 roku zlikwidowano całkowicie ruch pasażerski, zostawiając jedynie towarowy, który w latach 2008-2010 był bardziej intensywny z uwagi na remont na przejściu kolejowym Międzylesie - Dolni Lipka. Obecnie (2013 r.) ruch jest znikomy, także z uwagi na likwidację zaplecza lokomotywowni na stacji Wałbrzych Główny. Budynek dworca, w porównaniu z budowlą pierwotną jest architektonicznie zdewastowany, pozbawiony wiaty i wszelkich stylowych detali (remontowany w 2012 roku). Z budynków stacyjnych zachowała się jeszcze nastawnia wyjazdowa w kierunku granicy oraz szalet. Nie istnieją już magazyny ekspedycji kolejowej rozebrane ostatecznie w 2006 roku. Na poziomie dworca ułożone są 4 tory stacyjne, 2 dalsze istniały kiedyś przy magazynach. Przed wojną przejście na peron prowadziło przez kładkę, która już nie istnieje. Stacja Mieroszów posiada jeszcze czynną sygnalizację kształtową, jednak nie jest już ona wykorzystywana - pociągi wjeżdżają i wyjeżdżają na pisemne rozkazy (moose - różne źródła).

  • /foto/6220/6220452m.jpg
    1876 - 1890
  • /foto/210/210630m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/102/102531m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/222/222604m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/205/205749m.jpg
    1901 - 1910
  • /foto/202/202052m.jpg
    1905
  • /foto/9438/9438589m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/205/205793m.jpg
    1907
  • /foto/7744/7744670m.jpg
    1908
  • /foto/205/205748m.jpg
    1910
  • /foto/412/412700m.jpg
    1912 - 1914
  • /foto/205/205794m.jpg
    1914 - 1921
  • /foto/3314/3314986m.jpg
    1921
  • /foto/338/338063m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/8275/8275749m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/8602/8602118m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7236/7236370m.jpg
    1929
  • /foto/205/205798m.jpg
    1934
  • /foto/198/198367m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/4923/4923949m.jpg
    1992
  • /foto/8697/8697913m.jpg
    2000
  • /foto/202/202760m.jpg
    2002
  • /foto/6266/6266927m.jpg
    2003
  • /foto/205/205773m.jpg
    2007
  • /foto/205/205779m.jpg
    2007
  • /foto/205/205785m.jpg
    2007
  • /foto/205/205791m.jpg
    2007
  • /foto/205/205762m.jpg
    2007
  • /foto/158/158691m.jpg
    2007
  • /foto/8760/8760260m.jpg
    2007
  • /foto/8760/8760261m.jpg
    2007
  • /foto/8760/8760262m.jpg
    2007
  • /foto/8760/8760263m.jpg
    2007
  • /foto/413/413209m.jpg
    2011
  • /foto/437/437898m.jpg
    2012
  • /foto/437/437900m.jpg
    2012
  • /foto/5068/5068609m.jpg
    2014
  • /foto/5068/5068614m.jpg
    2014
  • /foto/5068/5068725m.jpg
    2014
  • /foto/5366/5366918m.jpg
    2015
  • /foto/5366/5366934m.jpg
    2015
  • /foto/5366/5366935m.jpg
    2015
  • /foto/5366/5366975m.jpg
    2015
  • /foto/5366/5366987m.jpg
    2015
  • /foto/5792/5792191m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805816m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805883m.jpg
    2015
  • /foto/7202/7202772m.jpg
    2018
  • /foto/9486/9486828m.jpg
    2018
  • /foto/7270/7270715m.jpg
    2018
  • /foto/9513/9513955m.jpg
    2021
  • /foto/10293/10293882m.jpg
    2022
  • /foto/10042/10042659m.jpg
    2022
  • /foto/10186/10186602m.jpg
    2022
  • /foto/10376/10376238m.jpg
    2023
  • /foto/10376/10376240m.jpg
    2023

AndrzejD°

Poprzednie: Stacja kolejowa Mieroszów Strona Główna Następne: Dom nr 109a


Mario98 | 2020-05-12 13:33:50
Przy przejeździe kolejowym na wylocie stacji stoi jeszcze budka zwrotniczego, który opuszczał też szlaban. To pewnie ostatnie chwile tego budynku, jak i działalności stacji Mieroszów z zawiadowcą na czele. Za kilka miesięcy na stacji będzie pracował tylko dyżurny ruchu i nastawniczy na MW1. Podział PKP spowodował rozbicie po różnych spółkach i miejscach pracowników st.Mieroszów. Dla porównania: w latach 90 na stacji w Mieroszowie pracowali jeszcze: kasjer osobowy, kasjer towarowy, ekspedytor, drużyny manewrowe, magazynier, zespoły drogowe, elektryk. Na większości stanowisk po kilka osób zatrudnionych było. Stacja tętniła życiem. Jako dziecko pamiętam jeszcze "wojskowych" (WOP? Celnicy? tego po 30 latach nie jestem w stanie przypomnieć sobie). Cała stacja tętniła życiem. Częstym "gościem" byłem od zaplecza na stacji w Mieroszowie z racji, że moi rodzice tam pracowali. Rodzinna atmosfera raczej panowała na stacji. Zdarzało mi się jako dziecku malować krawędź peronową na biało, za co zawiadowca Kociołek obdarowywał chrupkami przywiezionymi przez niego w Czech. Fajne czasy. Aż łezka się w oku kręci jak patrzy się na pustą i zarastająca stację w Mieroszowie.
moose | 2020-05-12 15:01:18
Ciekawe wspomnienia.