Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2018 - 2019 Budowa kładki
14
 
 
 
 
  ID: 7999745

Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim



Budowa
2017-2019
 
W latach 2018-2019 r. firma STRABAG na zamówienie Gminy Walim zbudowała nową kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w ramach szerszego projektu pn. "Zwiększenie udostępniania zasobów przyrodniczych oraz rozwój nowych form edukacji ekologicznej dzięki rozbudowie Turystycznego Centrum Edukacji Ekologicznej "Choina" i poprawie organizacji ruchu turystycznego w Gminie Walim". Kładkę zaprojektował w 2012 r. zespół badawczo-projektowy MOSTY-WROCŁAW z/s we Wrocławiu pod kierownictwem mgr inż. Wojciecha ...
W latach 2018-2019 r. firma STRABAG na zamówienie Gminy Walim zbudowała nową kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w ramach szerszego projektu pn. "Zwiększenie udostępniania zasobów przyrodniczych oraz rozwój nowych form edukacji ekologicznej dzięki rozbudowie Turystycznego Centrum Edukacji Ekologicznej "Choina" i poprawie organizacji ruchu turystycznego w Gminie Walim". Kładkę zaprojektował w 2012 r. zespół badawczo-projektowy MOSTY-WROCŁAW z/s we Wrocławiu pod kierownictwem mgr inż. Wojciecha Barcika. Zrealizowana kładka to dwuprzęsłowa konstrukcja wstęgowa (pierwsza w Polsce, czwarta na świecie) o zmiennej szerokości od 2,40 do 4,90 m i długości wraz z przyczółkami 125,85 m. Na pomoście kładki znajduje się ciąg pieszy o szerokości użytkowej 2 m, poszerzający się lokalnie w miejscu ustawienia multimedialnych ławek do 4 i 4,5 m. Chodnik ogrodzony jest stalowymi balustradami z wypełnieniem z siatki. Kładkę posadowiono bezpośrednio na skale - podpory skrajne to masywne przyczółki, a fundament podpory środkowej stanowi stopa kotwiona w skale. Przęsło kładki to pomost prefabrykowany, składający się z 43 prefabrykowanych segmentów, wykonanych z betonu licowego. Długość pojedynczego elementu to 2 m, a kształt dostosowano do szerokości, uwzględniając lokalne poszerzenia kładki. Pomost wisi na czterech linach nośnych. Spadek poprzeczny przęseł wynosi 2,5%, spadek podłużny wynosi do 6% - co ułatwia odwodnienie kładki. Rozpiętość przęseł wynosi 22 i 80 m. Liny nośne zakotwione są w masywnych przyczółkach. Chodnik kładki wykonany jest z żywicy epoksydowej i poliuretanu odpornych na ścieranie i izolujących zarazem beton przęsła. Charakterystycznym dla konstrukcji jest zwis dłuższego przęsła od punktów podparcia wynoszący aż 1,20 m. Na kładce, w miejscu poszerzeń pomostu ustawiono ławki multimedialne (podświetlane z głośnikami emitującymi głosy zwierząt rezerwatu Chojna). Kolorystyka obiektu jest neutralna - podpory i pomost mają naturalny kolor betonu, nawierzchnia kładki jest szara, natomiast w balustradzie pomostu i ławkach zamontowano oświetlenie led o zmiennej barwie. Dodatkową atrakcją kładki jest obrotowa luneta. Uroczystego otwarcia kładki z oprawą muzyczną Filharmonii Sudeckiej dokonano w dniu 13 sierpnia 2019 r.

Kładka w liczbach: Kładka jest w stanie bezpiecznie wytrzymać nacisk 2100 ton, tj. 6,5 tony na każdy metr kwadratowy. Na kładce może się znajdować jednocześnie 1625 osób, ciężar o wadze 130 ton. Kładkę utrzymuje 76 kotew gruntowych, w sumie wydrążono na potrzeby ich montażu 1300 metrów w skale, na jej budowę zużyto 1000 ton betonu, czyli tyle, ile waży 500 samochodów osobowych. Wisi na czterech linach podtrzymywanych przez cieńsze druty, gdyby wszystkie liny i druty połączyć, otrzymalibyśmy długość 106 km. Do zerwania lin potrzebny jest nacisk 3460 ton.

Na realizację podzadania "Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim" wydatkowano kwotę prawie 7,2 mln zł, a dofinansowanie UE wyniosło prawie 5,0 mln zł. Budowę rozpoczęto w 2017 roku, pierwsze otwarcie atrakcji wykonanych w ramach projektu zapowiadano na październik 2018 roku, jednak z uwagi na trudności ze stabilnością podłoża konieczne było przesunięcie prac do 2019 r.

(moose - za dokumentacją projektową zadania oraz inf. prasowe - wywiad z wójtem A. Hausmenem z 14.08.2019 r.)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 9
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim na tle hotelu Maria Antonina.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim na tle hotelu Maria Antonina.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-15
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-19
    komentarze: 0
    Nocne ujęcie kładki wiszącej nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-19
    komentarze: 1
    Nocne ujęcie kładki wiszącej nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2019-08-19
    komentarze: 0
    Ławka multimedialna "opowiadająca" i imitująca głosy ptaków, które ...
  • Data: 2019-08-19
    komentarze: 0
    Prawie jak na czerwonym dywanie. Jednak pokaz świateł jest bardzo ...
  • Data: 2019-08-19
    komentarze: 0
    Kładka widziana od strony Przystani "Aligator".
  • Data: 2020-10-08
    komentarze: 3
    Krótka historia pieszej przeprawy przez Jezioro Bystrzyckie.
  • Data: 2022-03-27
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim
  • Data: 2022-05-01
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2022-07-09
    komentarze: 0
    Wstęgowa kładka nad Jeziorem Bystrzyckim.
  • Data: 2023-04-30
    komentarze: 0
    Kładka nad jeziorem Bystrzyckim - widok w kierunku hotelu "Maria ...