MENU
Wytwórnia taboru kolejowego gdzieś na Grabiszynie (pewnie w okolicach LHL/LHW? może ktoś poda dokładną lokalizację?).

Dodał: Neo[EZN]° - Data: 2004-08-29 12:35:34 - Odsłon: 8326
Lata 1905-1930


Fabryka Automatów Tokarskich S.A. we Wrocławiu – przedsiębiorstwo przemysłowe funkcjonujące na terenie dawnych Zakładów Metalowych Gustawa Trelenberga (Trelenberg Gustav, Eisenwerk) oraz Zakładów Produkcji Maszyn Friedricha Heckmanna (Heckmann Friedrich, Maschinenfabrik), zlokalizowanych przy ul. Grabiszyńskiej 269-281, przy skrzyżowaniu z Klecińską.

Początkowo zakłady Trelenberga były niewielkim warsztatem ślusarskim założonym w 1869 przez Gustawa Trelenberga, w 1874 przekształconym w fabrykę ślusarstwa budowlanego; zakład ten mieścił się przy Grabiszyńskiej nr 15. W 1906 fabrykę przeniesiono do nowej siedziby (również przy Grabiszyńskiej) o powierzchni 90 tysięcy metrów kwadratowych. Produkowane tam były nie tylko stalowe konstrukcje na potrzeby budownictwa, ale również wagony kolejowe i tramwajowe, a także elektryczne lokomotywy przemysłowe. W szczytowym okresie działalności, w 1921 roku, zatrudnionych tu było od 600 do 700 pracowników, ale podczas światowego kryzysu gospodarczego przełomu lat 20. i 30. zakłady zostały unieruchomione na kilka lat. Wznowiły później działalność na pewien czas, ale nie odzyskały dawnej swej świetności; później na ich terenie funkcjonowały inne firmy (m.in. kontynuujące tradycje poprzedniczki Warsztaty Naprawcze Budowy Maszyn Carla Waldena, Carl Walden Maschinenbau Reparatur-Werk, przy Grabiszyńskiej 281).

Fabrykę Heckmanna założono w 1819 w Berlinie, a w 1851 utworzona została jej wrocławska filia przy ul. Małachowskiego, produkująca urządzenia dla browarnictwa i przemysłu cukrowniczego. W 1907 przeniesiono produkcję do nowo wzniesionych obiektów przy ul. Klecińskiej; fabryka w 1921 zatrudniała około 400 osób, ale tak jak zakłady Trelenberga w czasie wielkiego kryzysu została na pewien czas zamknięta. Kilka lat po wznowieniu produkcji zmieniono w 1939 nazwę na Heckmann u. Langen GmbH, vorm. Maschinenfabrik Heckmann (Heckmann i Langen sp. z o.o., d. Fabryka Maszyn Heckmanna).

Po zakończeniu II wojny światowej w niektórych z zachowanych budynków obu fabryk rozpoczęła w 1946 działalność Państwowa Fabryka Obrabiarek. W 1947 produkowała ona własne obrabiarki: piły ramowe, wiertarki i strugarki, a od 1953 wyłącznie tokarki. W 1975 zakład funkcjonował jako "Fabryka Automatów Tokarskich" i specjalizował się w produkcji tokarek automatycznych. Produkcja w tym okresie wynosiła około 55 tysięcy obrabiarek rocznie. W 1998 fabrykę sprywatyzowano, wchodzi w skład belgijskiej grupy HACO.

Za . .

  • /foto/9/9166m.jpg
    1900 - 1934
  • /foto/3437/3437292m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/360/360634m.jpg
    1907
  • /foto/7279/7279976m.jpg
    1908
  • /foto/408/408729m.jpg
    1909 - 1926
  • /foto/396/396039m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/3410/3410787m.jpg
    1911
  • /foto/4851/4851600m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/4601/4601189m.jpg
    1923
  • /foto/6539/6539595m.jpg
    1923
  • /foto/3290/3290739m.jpg
    1925
  • /foto/6510/6510521m.jpg
    1925
  • /foto/6985/6985153m.jpg
    1938
  • /foto/422/422413m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/3689/3689924m.jpg
    1965
  • /foto/437/437522m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/4297/4297282m.jpg
    1969
  • /foto/9581/9581532m.jpg
    2000
  • /foto/36/36423m.jpg
    2003
  • /foto/16/16774m.jpg
    2004
  • /foto/16/16395m.jpg
    2004
  • /foto/9753/9753481m.jpg
    2004
  • /foto/4276/4276443m.jpg
    2005
  • /foto/6144/6144937m.jpg
    2006
  • /foto/6144/6144949m.jpg
    2006
  • /foto/145/145448m.jpg
    2007
  • /foto/145/145463m.jpg
    2007
  • /foto/145/145454m.jpg
    2007
  • /foto/145/145461m.jpg
    2007
  • /foto/6144/6144933m.jpg
    2007
  • /foto/219/219963m.jpg
    2008
  • /foto/219/219967m.jpg
    2008
  • /foto/291/291331m.jpg
    2009
  • /foto/291/291332m.jpg
    2009
  • /foto/291/291334m.jpg
    2009
  • /foto/291/291335m.jpg
    2009
  • /foto/291/291336m.jpg
    2009
  • /foto/291/291337m.jpg
    2009
  • /foto/291/291338m.jpg
    2009
  • /foto/291/291339m.jpg
    2009
  • /foto/291/291340m.jpg
    2009
  • /foto/399/399515m.jpg
    2011
  • /foto/399/399526m.jpg
    2011
  • /foto/3867/3867800m.jpg
    2013
  • /foto/3867/3867834m.jpg
    2013
  • /foto/3867/3867951m.jpg
    2013
  • /foto/3900/3900559m.jpg
    2013
  • /foto/4567/4567099m.jpg
    2014
  • /foto/5011/5011064m.jpg
    2014
  • /foto/5567/5567259m.jpg
    2015
  • /foto/6158/6158776m.jpg
    2016
  • /foto/6254/6254399m.jpg
    2016
  • /foto/6254/6254466m.jpg
    2016
  • /foto/6505/6505160m.jpg
    2016
  • /foto/6507/6507457m.jpg
    2016
  • /foto/6514/6514194m.jpg
    2016
  • /foto/6550/6550070m.jpg
    2016
  • /foto/6607/6607108m.jpg
    2017
  • /foto/6937/6937823m.jpg
    2017
  • /foto/6584/6584600m.jpg
    2017
  • /foto/6584/6584604m.jpg
    2017
  • /foto/8759/8759926m.jpg
    2020
  • /foto/9637/9637549m.jpg
    2021
  • /foto/10335/10335991m.jpg
    2022
  • /foto/10372/10372759m.jpg
    2022

Breslau - Das Buch der Stadt Georg Halama , Gondrom , Bindlach 1996

Poprzednie: Widoki z wieży Zamku Grodno Strona Główna Następne: Zamek Lubno (ruiny)


Gość: Mariusz | 2004-09-02 20:01:33
Mnie to przypomina wnętrze hali wydziału montażu Fabryki Automatów Tokarskich.
Quol | 2004-09-02 22:59:44
Czy to ta:
survival | 2005-05-19 21:45:12
Z mojego krótkiego sprawdzenia danych wynika że faktycznie jest to zdjęcie pochodzące z terenu dzisiejszej Fabryki Automatów Tokarskich. To samo zdjęcie można znależć na niemieckiej stronie www opisującej historię firmy " Trelenberh Fabrik" czyli inaczej mówiąc fabryki lokomotyw i sprzętu kolejowego (jednej z pięciu we Wrocławiu a raczej wtedy jeszcze na jego obrzeżach). Co do dokładniejszej lokalizacji zdjęcia to zgadzam się że może to być dzisiejsza hala montażu tzw. Pr 3, obecnie jest ona przedzielona na dwie nawy suwnicowe w lini przedstawionych torów.
fatman | 2006-10-23 23:29:33
To FAT hala Pr2. Suwnica jest ciągle ta sama ;-)
herbi125 | 2005-06-27 12:45:45
ponoć takich zdjeć bylo mnostwo w archiwach Fatu. niestety podobno nowy wlasciciel kazał to wszystko spakowac i wyrzucic na smietnik.