Linia pierwotnie brała swój początek na Dworcu Marchijskim . Uroczyste otwarcie dworca i ruchu pociągów do Legnicy nastąpiło 18.10.1844 r. po zaledwie sześciu miesiącach budowy stacji. W obrębie stacji osobowej zlokalizowano budynki niezbędne do obsługi ruchu pasażerskiego, nadania i odbioru przesyłek oraz formowania składów do drogi. Osobna stacja towarowa -manewrowa Muchobór została zlokalizowana na zachód od dworca, na obecnym obszarze stacji Wrocław ...
Linia pierwotnie brała swój początek na Dworcu Marchijskim . Uroczyste otwarcie dworca i ruchu pociągów do Legnicy nastąpiło 18.10.1844 r. po zaledwie sześciu miesiącach budowy stacji. W obrębie stacji osobowej zlokalizowano budynki niezbędne do obsługi ruchu pasażerskiego, nadania i odbioru przesyłek oraz formowania składów do drogi. Osobna stacja towarowa -manewrowa Muchobór została zlokalizowana na zachód od dworca, na obecnym obszarze stacji Wrocław Gądów. Budowa drugiego toru w kierunku Legnicy rozpoczęła się już pod koniec lat 50. XIX w. W 1871 roku otwarto nową trasę tzw. Verbindungsbahn, czyli odcinka miejskiego Kolei Górnośląskiej od Dworca Głównego w kierunku Poznania. Obwodnica ta, przechodząc nad torami NME posiadała łącznicę towarową na Muchobór, która stała się początkiem marginalizacji Dworca Marchijskiego. Dokonywana modernizacja stacji w obrębie węzła wrocławskiego na początku XX w. sprawiła że wszystkie pociągi mogły być już obsługiwane przez trzy stacje: Główny, Świebodzki i Nadodrze. Od 1908 roku ograniczono odjazdy pociągów z Dworca Marchijskiego praktycznie do kursów podmiejskich, a w 1910 r. zamknięto dworzec dla ruchu pasażerskiego.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) i posterunków (podg.) linii nr 285 liczony od grupy torów stacji Wrocław Główny (WGB) - w nawiasie kilometraż od Belina (Schlesischen Bahnhof) przez Węgliniec obowiązujący do 1947 r. - , Wrocław Zachodni (Dworzec Marchijski), st., (km 358,00) - , Wrocław Główny, st., km 0,000 (km 360,21) ... - , Wrocław Muchobór, podg., km 5,255 (km 354,94) - , Wrocław Nowy Dwór, po./podg., km 6,898 (km 353,29) - , Wrocław Żerniki, st., km 9,495 (km 350,69) - , Złotniki (Zakłady Chemiczne), bszl., km 12,052 (km 348,14) - , Wrocław Leśnica, st., km 13,577 (km 346,61) - , Mrozów, po., km 20,734 (km 339,63) - , Miękinia, st., km 24,443 (km 335,93) - , Przedmoście Święte, po., km 29,618 (km 330,74) - , Środa Śląska, st., km 33,839 (km 326,37) - , Malczyce, st., km 42,706 (km 317,65) - , Szczedrzykowice, st., km 52,182 (km 308,18) - , Jaśkowice Legnickie, st./po., km 54,950 (km 305,41) - Kunice, mijanka, km 58,63 (km 301,73) - Kunice, bszl., km 60,63 (km 299,73) - , Wielkie Piekary, podg., km 61,254 (km 299,11) - , Legnica, st., km 65,113 (295,25) - , Jezierzany, po., km 70,211 (km 291,00) - , Miłkowice, st., km 74,572 (km 285,70 od Berlina-Zgorzelca, km 255,00 od Berlina przez Żagań) Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp pierwszych stacji co milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Część z nich straciła rację bytu po 1945 r. - kolejność od Wrocławia, kilometraż liczony od Berlina: - Bk Muckerau, 343,08 (Mokre k. Leśnicy) - Bk Kamöse, 321,65 (Chomiąża) - Bk Lässwitz, 313,71 (na wysokości Lasocic k. Malczyc) - Bk Überschau, km 311,65 (na wysokości Cichoborza) - Bk Kunitz-Überholungsgleis, km 300,07 (Kunice, krzyżowanie przy cegielni) - Bk Waldau, km 292,81 (Ulesie, krzyżowanie z obwodnicą Legnicy) Dalszy przebieg linii nr 275 odcinek Legnica - Żagań w obiekcie: |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Odcinek (Wr. Główny-) Wrocław Muchobór - Legnica - Miłkowice Kolej Dolnośląsko-Marchijska na innych fotografiach |
||
|
||