Mieszkańcy jadącą w żółwim tempie ciuchcię nazywali żartobliwie Rasende Pauline, czyli Pędzącą Pauliną, albo po prostu Paulinką. To imię pochodziło od huty Paulina w Starych Więckowicach (dzisiaj będących częścią Gorzowa Śląskiego). Parowóz, który kursował w latach 1923-1928 między Olesnem a Zawisną, stoi dzisiaj w Muzeum Kolejek Wąskotorowych w niemieckim Lindenbergu . Zachowała się jeszcze jedna oleska lokomotywa, ale już normalnotorowa. Znajduje się ona w Skansenie ...
Mieszkańcy jadącą w żółwim tempie ciuchcię nazywali żartobliwie Rasende Pauline, czyli Pędzącą Pauliną, albo po prostu Paulinką. To imię pochodziło od huty Paulina w Starych Więckowicach (dzisiaj będących częścią Gorzowa Śląskiego). Parowóz, który kursował w latach 1923-1928 między Olesnem a Zawisną, stoi dzisiaj w Muzeum Kolejek Wąskotorowych w niemieckim Lindenbergu . Zachowała się jeszcze jedna oleska lokomotywa, ale już normalnotorowa. Znajduje się ona w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce .
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Historia linii: pocz. 1895 - powstanie konsorcjum budowy linii wąskotorowej dł. 18 km, o prześwicie 750 mm Landsberg O/S (Gorzów Sląski) - Rosenberg O/S (Olesno) do linii KPEV w Rosenbergu. Budowa linii do huty żelaza w Gorzowie Śląśkim. Szacowany koszt 290 tys. marek. 30.03.1895 r. - uzyskano pozwolenie na budowę. 13.11.1896 r. - oddanie do użytku linii o długości 17,64 km. 1899 - przedłużenie linii z Gorzowa Śląskiego do granicy z Rosją w Praszce - Zawisnej (4,7 km oddano do ruchu 8.12.1899 r.) 1914-1916 - wybuch I wojny światowej, rozbudowa kolejki na północ, oddanie odcinka Praszka - Wieluń dnia 26.11.1916 r. o długości 26,4 km. 1916 - zmiana nazwy kolejki na WIELUNER KLEINBAHN. Budowa odnogi do cukrowni Wieluń o długości 3,3 km. 1916-1918 - budowa linii z Praszki w kierunku wschodnim (Strojec, Jaworzno, Szczepany, Lisowice) o długości 29,8 km. Długość całej sieci wynosi 81,84 km. 1918 r. - koniec wojny, powstanie nowej granicy w Zawisnej. Linia Praszka-Olesno po stronie niemieckiej. Niemcy zabierają cały tabor. 10.07.1920 r. - powstaje WIELUNSKA KOLEJ WASKOTOROWA. Budowa budynków stacyjnych w Wieluniu, Ożarowie, Mokrsku, Praszce /po stronie polskiej/. Rozbiórka odcinka Strojec-Szczepany. 1928 r. - rozbiórka odcinka do cukrowni Wieluń. 11.09.1928 r. - zawiązanie nowej spółki akcyjnej. Zmiana nazwy kolei z KLEIBAHN ROSENBERG-LANDSBERG-ZAWISNA na ROSENBERGER KREISBAHN. 19.11.1928 r. - przekucie po stronie niemieckiej linii Praszka - Rosenberg (Olesno) na tor normalny /22 km/. Zachowano połączenie z wąskotorówką. 1939 r. - wybuch II wojny światowej, pociągi wąskotorowe kursują na trasie Wieluń - Zawisna. 1945 r. - przejęcie kolei wąskotorowej przez PKP i otwarcie ruchu. PKP przejęła i uruchomiła linię normalnotorową Praszka - Olesno 31.08.1987 r. - zamknięcie przez PKP linii wąskotorowej Wieluń - Praszka i jej rozbiórka w ciągu dwóch lat. 1993 r. - zamknięcie przez PKP linii normalnotorowej Praszka - Olesno. 1995 r. - linia nieprzejezdna 2009 - 2010 - rozbiórka torów, przebudowa torowiska na ścieżkę rowerową Olesno-Gorzów (2011 r.) Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) liczony od stacji Olesno Śl. W nawiasie podano niemcki kilometraż., kursywą zaznaczono obiekty nieczynne, lub nieistniejące: - , Olesno Śląskie (Rosenberg OS.) , st., km 0,000 (0,0) - , Boroszów Boroschau (Alteneichen), po., km 6,499 (6,6) - , Jamy Jamm (Weidental), po., km 8,852 (9,0) - , Kozłowice Koselwitz (Josefshöhe), po., km 11,527 (11,6) - , Pawłowice Gorzowskie Ober Paulsdorf (Paulsdorf), po., km 13,775 (13,8) - , Nieder Paulsdorf (Dolne Pawłowice, zlikw. przd 1945), po., (14,4) - , Więckowice Wienskowitz (Wiesbach OS.), po., km 15,560 (15,6) - , Gorzów Śląśki (Landsberg OS.), st., km 17,361 (17,5) - , Nowa Wieś Oleska (Neudorf), po., km 19,040 (19,6) - , Praszka Zawisna OS. (Grenzwiese), st, km 21,835 (22,0) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
|
||