Jednotorowa linia wybudowana jako odgałęzienie od linii "berlińskiej" w Węglińcu. Była ostatnią, którą doprowadzono do Żagania. Linia zbudowana na łatwym terenie w latach 1902-1905. Niemiecki kilometraż linii zaczynał się od Zebrzydowej. Budowana odcinkami i oddawana do użycia następująco:
Zebrzydowa – Ławszowa, 25.11.1902 Ławszowa – Świętoszów, 01.11.1904 Świętoszów – Żagań, 01.08.1905 Na trasie linii oprócz już istniejących stacji (Żagań, Zebrzydowa) powstało 8 stacji (Trzebów, Łozy, Świętoszów, ...
Jednotorowa linia wybudowana jako odgałęzienie od linii "berlińskiej" w Węglińcu. Była ostatnią, którą doprowadzono do Żagania. Linia zbudowana na łatwym terenie w latach 1902-1905. Niemiecki kilometraż linii zaczynał się od Zebrzydowej. Budowana odcinkami i oddawana do użycia następująco:
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Zebrzydowa – Ławszowa, 25.11.1902 Ławszowa – Świętoszów, 01.11.1904 Świętoszów – Żagań, 01.08.1905 Na trasie linii oprócz już istniejących stacji (Żagań, Zebrzydowa) powstało 8 stacji (Trzebów, Łozy, Świętoszów, Luboszów, Ławszowa, Przejęsław, Osiecznica-Kliczków, Tomisław), 2 przystanki (Dobre nad Kwisą, Luboszów Przystanek) i 1 bocznica (Trzebów). Od początku istnienia miała charakter głównie lokalny. Ponieważ przebiegała w pobliżu poligonu, była także wykorzystywana przez wojsko do transportu żołnierzy i ładunków. W latach 90-tych odcinek Żagań – Zebrzydowa stracił na znaczeniu i powoli wstrzymywano na nim ruch aż do całkowitego zawieszenia w 1991 roku. Ruch towarowy czynny jest tylko na odcinku Zebrzydowa - Ławszowa. Dalej linia jest nieprzejezdna, w wielu miejscach są ubytki świadczące o zorganizowanej kradzieży elementów metalowych. W październiku 2019 r. ogłoszono przetarg na rewitalizację linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa-Żagańod km 60,399 do km 104,917 w zakresie nawierzchni i podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych, peronów, elektroenergetyki, sterowania ruchem i telekomunikacji. Szacunkowa wartość zamówienia to 284,3 mln złotych netto. Termin realizacji - sierpień 2023 r. Istotną informacją jest zawarcie w zamówieniu odbudowy peronów na linii, co będzie oznaczać możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich. Płatnikiem jest MON. Kilometraż stacji (st.), przystanków i ładowni (po./poł.) oraz bocznic (bszl.) na odcinku Zebrzydowa - Żagań liczony od Jeleniej Góry (w nawiasie niemiecki kilometraż liczony od Zebrzydowej. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą: - , Zebrzydowa, st., km 61,030 (km 0,00) - , Tomisław, po., km 67,134 (km 6,75) - , Osiecznica Kliczków, st., km 71,549 (km 11,16) - , Przejęsław, ład., km 75,759 (km 15,37) - , Ławszowa, st., km 77,526 (km 17,14) - , Luboszów, poł., km 82,206 (km 21,82) - , Luboszów Przystanek, po., km 84,786 (km 24,44) - , Świętoszów, st., km 87,237 (km 26,84) - , Łozy, po., km 90,010 (km 29,62) - , Dobre n/Kwisą, poł., km 94,410 (km 34,02) - , Trzebów, po., km 96,492 (km 38,10) - , Trzebów bocznica 509, bszl., km 97,792 (km 38,80) - , Żagań, st., km 104,730 (km 44,32) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Odcinek Zebrzydowa - Żagań na innych fotografiach | ||
|
||