MENU
Stacja kolejowa Niegosławice (Waltersdorf) na pocztówce z datą obiegu - 1927 rok.

Dodał: mietok° - Data: 2014-01-26 22:03:20 - Odsłon: 2864
Lata 1905-1910


Na stacji węzłowej Niegosławice krzyżują się linie: nr 14 Łódź Kaliska - Forst (odcinek Głogów - Żagań, 312 kilometr od stacji Łódź Kaliska) i nr 303 Rokitki - Kożuchów (zlikwidowana i częściowo rozebrana). Starsza z nich - linia Głogów - Żagań została uruchomiona w 1846 roku. Już wtedy w Niegosławicach otwarto stację lub przystanek. Połączenie do Rokitek i dalej do Złotoryi doprowadzono w roku 1891 roku. Utworzenie węzła pociągnęło rozbudowę infrastruktury kolejowej - rozbudowę dworca, budowę wieży wodnej z parowozownią, budowę magazynu ekspedycji kolejowej, zachodniej nastawni). Po wojnie stacja nadal funkcjonowała jako węzeł. Obsługiwała 8 połączeń osobowych + towarowe w kierunku Rokitkek, połączenia osobowe i towarowe na linii Żagań - Głogów, a także w kierunku Kożuchowa. Kres węzła nastąpił po zamknięciu połączeń do Rokitek oraz do Kożuchowa (odpowiednio 1991 pasażerskie Chocianów - Niegosławice, 1992 Kożuchów - Rokitki, 1994 towarowe Przemków Odlewnia - Niegosławice). W 1993 Niegosławice były stacją, na której zatrzymywały się składy Lubuskiej Kolei Regionalnych. W 2002 roku zawieszono połączenia osobowe na linii Głogów - Żagań, co przyczyniło się do upadku stacji. Perony zarastają, poczekalnia stoi pusta, magazyn towarowy jest otwarty i stopniowo dewastowany. Od 10 grudnia 2006 do 11 października 2010 r. Niegosławice były stacją końcową dla szynobusu kursującego od Zielonej Góry / Żagania. Mała ilość kursów i długi czas przejazdu nie były żadną alternatywą dla samochodów, dlatego połączenie upadło. Obecnie przez stację prowadzony jest sporadyczny ruch towarowy (a w zasadzie od 2013 r. nie ma tego ruchu). Najciekawszym obiektem na stacji jest dworzec z magazynem przesyłek konduktorskich zbudowany z czerwonej cegły. W jego pobliżu znajduje się szalet oraz niewielki magazyn z rampą. Stacja posiada 4 tory główne, z czego użytkowane są tylko 3. Uzupełnieniem są 3 tory boczne od strony Głogowa, prowadzące do 2 placów ładunkowych, rampy oraz garażu. Pozostała część torów głównych jest wyłączona z eksploatacji bądź została rozebrana. Do dziś zachowały się natomiast trzy perony, jednak bez funkcjonującego niegdyś przejścia podziemnego. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie Ng i Ng1 z urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi z sygnalizacją kształtową. Ciekawostką są zachowane na stacji kształtowe tarcze - zaporowa i manewrowa (moose - różne źródła)

  • /foto/5859/5859171m.jpg
    1898
  • /foto/7425/7425778m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/6471/6471052m.jpg
    1899
  • /foto/10365/10365098m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/7367/7367003m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/8785/8785779m.jpg
    1904
  • /foto/9073/9073777m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/349/349757m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4331/4331554m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/10715/10715656m.jpg
    1908
  • /foto/5771/5771779m.jpg
    1917
  • /foto/310/310725m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/311/311370m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10216/10216601m.jpg
    1923 - 1928
  • /foto/292/292303m.jpg
    1925
  • /foto/5322/5322988m.jpg
    1929
  • /foto/441/441992m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/6442/6442249m.jpg
    1934
  • /foto/118/118143m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/5160/5160880m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/5300/5300546m.jpg
    1939
  • /foto/5774/5774401m.jpg
    1939
  • /foto/3804/3804917m.jpg
    2013
  • /foto/3806/3806016m.jpg
    2013
  • /foto/3806/3806031m.jpg
    2013

Aukcje internetowe

Poprzednie: Dom nr 8 Strona Główna Następne: Kamienica nr 4 (dawny klasztor)