Linia Saksońskiej Kolei Wąskotorowych z Zittau do Bogatyni otwarta 11.11.1884 r. Linia o prześwicie torów 750 mm. Kolejkę przedłużono w 1889 r. do Markocic. Połączenie do Heřmaníc otwarto dopiero 25.08.1900 r. W Heřmanícach konieczna była przesiadka do pociągów do Frydlantu - nie było bezpośredniego połączenia, gdyż nie życzyła sobie tego strona austriacka. W 1938 roku zawieszono ruch pociągów osobowych po zajęciu Sudetów - ponoć z uwagi na niską frekwencję. Od początku planowano budowę odgałęzienia ...
Linia Saksońskiej Kolei Wąskotorowych z Zittau do Bogatyni otwarta 11.11.1884 r. Linia o prześwicie torów 750 mm. Kolejkę przedłużono w 1889 r. do Markocic. Połączenie do Heřmaníc otwarto dopiero 25.08.1900 r. W Heřmanícach konieczna była przesiadka do pociągów do Frydlantu - nie było bezpośredniego połączenia, gdyż nie życzyła sobie tego strona austriacka. W 1938 roku zawieszono ruch pociągów osobowych po zajęciu Sudetów - ponoć z uwagi na niską frekwencję. Od początku planowano budowę odgałęzienia z Bogatyni do Turoszowa gdzie pod koniec XIX w. rozwinęło się górnictwo węgla brunatnego. Swoje własne linie kolejowe miały tam kopalnie (np. kopalnia Herkules miała 4 km kolej zakładową m.in. budując most przez Nysę do elektrowni w Hirschfelde - z czasem wprowadzając tam elektrowozy). Po 1945 r. tory kolejki znalazły się na terenie trzech państw. Jeszcze w maju 1945 r. zawieszono połączenia z Czechosłowacją, a do Zittau ostatni pociąg odjechał 22.06.1945 r. Do 1951 roku kolejka nie działała. Dopiero 20.05.1951 r. uruchomiono połączenie BKD Sieniawka-Bogatynia-Turoszów które ułatwiło dotarcie górnikom do rozbudowujących się właśnie w Turoszowie kopalni. Plany rozbudowy kopalni i budowy wielkiej elektrowni podważyły sens istnienia kolei wąskotorowej, jednak jeszcze w 1960 roku uruchomiono "stary" 3 km fragment trasy z Bogatyni do Markocic - prawdopodobnie po to by ściągnąć kolejnych pracowników do kopalni. Krótko to trwało, bo 1.07.1961 wyjechał w trasę ostatni pociąg osobowy, a definitywnie przewozy zakończono w 1964 roku. Kolejka wąskotorowa w Turoszowie wraz z elektrowozami wożącymi węgiel do elektrowni w Hirschfelde istniała do końca lat 70. Po czeskiej stronie ostatni pociąg z Frydlantu do Heřmaníc odjechał 13.01.1976 r. a w ciągu kilku lat 10 km torów rozebrano. Dworzec kolejowy w Bogatyni przekształcono na dworzec PKS. Pozostałe stacje, tory i całą infrastrukturę stopniowo likwidowano. Ciekawy artykuł nt. kolejki: oraz 6-częściowa wyprawa śladami dawnej kolejki (w języku niemieckim) oraz (w języku czeskim) (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Stacje, przystanki i kilometraż odcinka Zittau-Bogatynia-Hermsdorf: - , Zittau Bhf., st., km 0,00 - , Zittau Hp., po., km 1,14 - Sieniawka (Kleinschönau), po., km 2,93 - , Biedrzychowice-Pasternik (Friedersdorf Bf. / Zittel), st., km 5,41 - , Rybarzowice (Reibersdorf Hp.), po., km 7,46 - , Opolno-Zdrój Las (Wald Bad Oppelsdorf Hp.), po., km 9,60 - , Bogatynia (Reichenau Bf.), st., km 12,11 - , Markocice (Markersdorf Bf.), st., km 13,50 - Markocice Przystanek (Markersdorf Hp.), po., km 14,71 - , Heřmanícé (Hermsdorf i B), st., 15,75 Odcinek Bogatynia Turoszów: - Bogatynia, st., km 0,0 - Turoszów Kopalnia, po., km 4,0 - Turoszów Wąsk., st., km 5,0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
Kolej wąskotorowa (Zittau -) Bogatynia (- Heřmanícé) Bogatyńska Kolej Dojazdowa na innych fotografiach |
||
|
||